شباب الحريه
اسرة ادارة منتدي شباب الحريه......* الرآي و الرآي الاخر*...... منتدي الحـريـه مابعد25يناير ترحب بجميع الاعضاء والزوار
نتمنى ان نرى ابدعاتكم المتواصله
مع تحيات ادارة المنتدى
شباب الحريه
اسرة ادارة منتدي شباب الحريه......* الرآي و الرآي الاخر*...... منتدي الحـريـه مابعد25يناير ترحب بجميع الاعضاء والزوار
نتمنى ان نرى ابدعاتكم المتواصله
مع تحيات ادارة المنتدى
شباب الحريه
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدي شباب الحريه......* الرآي و الرآي الاخر*...... منتدي الحـريـه مابعد25يناير

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

حياه الروح عليها الاكل و انا عليا التخلص من روائح الاكل

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Bnota-Msrya

Bnota-Msrya

حياه الروح عليها الاكل و انا عليا التخلص من روائح الاكل Empty
مُساهمةموضوع: حياه الروح عليها الاكل و انا عليا التخلص من روائح الاكل   حياه الروح عليها الاكل و انا عليا التخلص من روائح الاكل I_icon_minitimeالخميس مارس 17, 2011 11:09 pm

ما شاء الله اكلنا سمك وفراخ واكلات مصريه كتير جدا
وتعبت حياه فى المطبخ
هنا بقا كام طريقه للتخلص من روائح المطبخ والتلاجه بعد الانتهاء من الاكل

1-للتخلص من رائحه قلى السمك
(يتم وضع إناء به كميه من الماء و نضع به مقدار من الخل ونتركه فى وسط المطبخ او فى اى ركن)

2-لتخف رائحة القرنبيط والكرنب النفاذة أثناء السلق أضيفي قطعة من الخبز إلى ماء السلق .

3-استخدمي الزهور ذات الرائحة الخفيفة في تجميل مائدة الطعام في المناسبات بحيث لا تغلب رائحة الزهور على رائحة الطعام المقدم،
واحرصي على وجود زهور ونباتات في أرجاء المنزل المختلفة لإيجاد رائحة عطرة باستمرار . .

4-للتخلص من رائحة البهارات بعد طحنها فى مطحنه الخلاط..اطحنى قطعه خبز محمص بعد الانتهاء من طحن البهارات

وبعد الانتهاء من الاكل لو كان عندك باقى من الاكل دا لو كان فيه باقى يعنىVery Happy Very Happy
لمنع تطون روائح فى الثلاجه

1- لا بد وضع المواد الغذائية نظيفة في الثلاجة مثل الخضر واللحوم حتى لا يؤثر ذلك على رائحتها .

2-يجب تغطية الأطعمة ذات الرائحة النفاذة كي لا تؤثر على الأطعمة الأخرى وتنتشر في الثلاجة .
ضعي قطعة فحم أو قطعة من البطاطس في إناء صغير في الرف الأوسط من الثلاجة للتخلص من الرائحة غير المستحبة .

والحمدلله الاكل و خلصناه و الروائح تخلصنا منها...الدور بقا على ست البيت بعد م تخلص كل دا..بعد انتهائك من أعمال المنزل ادعكي يديك بعصير الليمون لإزالة الآثار العالقة بها بالإضافة إلى تنعيمهما Wink Very Happy Very Happy;)

ملحوظــــــه هامــــــــه.....ضعي قليلا من النشادر لطرد الحشرات المنزلية من حول صندوق القمامة و للتغلب على رائحة القمامة .

نتمنى لكم قضاء يوم سعيد
morgan
Admin
morgan

مُساهمةموضوع: رد: حياه الروح عليها الاكل و انا عليا التخلص من روائح الاكل   حياه الروح عليها الاكل و انا عليا التخلص من روائح الاكل I_icon_minitimeالجمعة مارس 18, 2011 5:58 am

حياه عليها الاكل وبنوته روائح الاكل واحنا اللي هناكل
https://deberky.rigala.net
Bnota-Msrya

Bnota-Msrya

مُساهمةموضوع: رد: حياه الروح عليها الاكل و انا عليا التخلص من روائح الاكل   حياه الروح عليها الاكل و انا عليا التخلص من روائح الاكل I_icon_minitimeالأحد مارس 20, 2011 1:05 am

بالهنا والشفا ليك مرجان
بس الاكل وحده لايكفى ياسيدى
خليك جدع و خد الكام معلومه دول و قولهم لاهل بيتك لو سمحت Very Happy

شرفت المطعم...اقصد شرفت الموضوع Very Happy

حياه الروح عليها الاكل و انا عليا التخلص من روائح الاكل
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» حياه الروح
» كوب قهوة مع آدم(( حياه مع الادمن حسن ))
» حياه و مرجان............. فى لمن يجرؤ فقط؟؟؟؟
» قسم خاص بالاستشارات القانونيه وسيتم الرد عليها بواسطة فقهاء القانون